Hoe richt ik mijn thuiswerkplek zo ergonomisch mogelijk in?
Hoe richt ik mijn thuiswerkplek zo ergonomisch mogelijk in?
Hoe richt ik mijn thuiswerkplek zo ergonomisch mogelijk in?

Hoe richt ik mijn thuiswerkplek zo ergonomisch mogelijk in?

  • Auteur: Femke Koning

Niet iedereen heeft een eigen kantoor thuis. Als je online kijkt dan zitten de meeste mensen achter een keukentafel. Het is heel begrijpelijk dat niet iedereen een eigen bureau thuis heeft, maar probeer wel je werkplek zo ergonomisch in te richten. Anders krijg je last van RSI, nek- en/of rugklachten en dan kun je helemaal niet werken. 

Wat zijn de regels voor een ergonomische werkplek?

  1. Je benen moeten in een hoek van 90 graden rusten.
    Dit betekent dat je bovenbeen niet omhoog staat als je voeten op de grond zet als je achter je thuiswerkplek zit. Maar ook niet naar beneden. In beide situaties belemmer je de bloedtoevoer in je benen en heb je een grotere kans op spataderen.
    Merk je dat je stoel te hoog is, dan kun je een voetensteuntje kopen. Een doos of dik boek werk natuurlijk ook.
    Is je stoel te laag, ga dan op een extra kussentje zitten. 

  2. Je ellebogen moeten in een hoek van 90 graden op je werkplek of het liefste armsteunen rusten.
    Dit geeft dus de hoogte van je thuiswerkplek aan. Zit je te laag, dan krijgen de onderkant van je armen te weinig bloedtoevoer. Dit kan er voor zorgen dat je een tennis- of golfarm krijgt. Ook zitten je schouders dan te hoog. Zit je te hoog dan ga je hangen met je schouders en krijgen je onderarmen niet genoeg steun. Zit je te laag voor je armen, maar wel goed voor je voeten ga dan op een kussentje zitten en doe een voetensteun onder je voeten. Zit je te hoog, maar wel goed voor je voeten kijk dan of je een lagere stoel kunt vinden, kijk dan of je een laptopondersteuner kunt gebruiken. Zet er dan niet je laptop op, maar gebruik het ter ondersteuning van je armen.

    Een goede ergonomische werkplek is belangrijk
    Een goede ergonomische werkplek is belangrijk
    Een goede ergonomische werkplek is belangrijk


  3. Zet de bovenkant van je scherm net onder je ooghoogte en recht voor je
    De meeste thuiswerkers hebben een werklaptop. Niks mis mee. Maar als je die gebruikt zonder los toetsenbord of apart scherm dan krijgt je nek het goed te verduren. Het beste is om een los toetsenbord op je laptop aan te sluiten (ergonomisch ook beter dan het toetsenbord van je laptop) en een laptopstandaard. Daar zet je je laptop in en die staat dan op ooghoogte. Persoonlijk vind ik een los scherm fijner. Die is net wat groter en het beeldscherm net wat meer ingericht op langdurig gebruik.

  4. Andere tips:
    1. Sta regelmatig op en ga even lopen. Naar het koffiezetapparaat of de waterkoker. Dat is beter voor je hele lichaam.
    2. Zet een plant bij je in de buurt. Het is bewezen dat een plant je stressniveau verlaagt.
    3. Koop een goeie koptelefoon als je thuiswerkplek in een drukke omgeving is. Noice-cancelling is in dat geval het beste.