Thuiswerken en ontspanning
Thuiswerken en ontspanning
Thuiswerken en ontspanning

Thuiswerken en ontspanning

  • Auteur: Femke Koning

Thuiswerken kan stressvol zijn. Helemaal als je je kinderen moet helpen met school en je partner aan de andere kant van de keukentafel in een conference call zit. Hoe zorg je goed voor jezelf in deze crisis?

Ga een rondje wandelen

Gelukkig mogen we nog steeds naar buiten. Ga daarom elke dag even een half uurtje een rondje lopen. Met de lunch. Of juist wanneer het te druk is in huis. Zet een koptelefoon op met een goed luisterboek of lekkere muziek. Of bel handsfree met een vriend of vriendin. Ook geen geluid is lekker ontspannend. Dan kun je genieten van het kwetteren van de vogels.

Blijf sporten

Bewegen, bewegen, bewegen. Het is zo belangrijk. Voor je fysieke gezondheid, maar ook voor je mentale gezondheid. Als je overdag niet genoeg beweegt en alleen maar zittend werkt dan slaap je ook slecht. Je moet in balans zijn en je lichaam moet net zo moe zijn als je geest. Helaas kunnen we nog niet naar de sportschool, maar er zijn goeie andere opties. Hardlopen kost je alleen een paar gympen, en met het lenteweer is het heerlijk om te doen. Met een start to run app (zoals van Decathlon) bouw je langzaam op zodat je geen blessures hebt. Daarnaast zijn er ook fitnessapparaten te koop waarmee je je hele lichaam traint, denk aan een roeimachine of een crosstrainer. 

Blijf sporten als je thuiswerkt
Blijf sporten als je thuiswerkt
Blijf sporten als je thuiswerkt

Probeer mindfulness

Leven in het hier en nu zorgt ervoor dat je minder piekert. Je leert moeilijke momenten in perspectief zien en kunt beter relativeren. Lees meer over Mindfulness.  

Koop een Flowee-spijkermat

Ja de eerste keer dat je er op ligt is een beetje onprettig, maar na een paar minuten ontspan je heerlijk. Leg het matje op je matras en met een T-shirt aan ga je er voor het slapen gaan een paar minuten op liggen. Tijdens het liggen let je op je ademhaling. Hierdoor ontspannen je rugspieren zich en slaap je veel lekkerder. 

Hou je vast aan een ritme

Het gevaar van altijd thuiswerken is dat je geen ritme hebt. En daardoor het gevoel hebt alleen maar aan het werk te zijn. Probeer je daarom aan een ritme te houden. Sta een uur voordat je gaat werken op, en neem de tijd voor het ontbijt. Stop ook op tijd en ruim je werkspullen op. Als ze uit het zicht zijn dan kun je ook beter afstand nemen van je werk. 

Blijf contact houden met vrienden en familie

Sociale contacten hebben we ook om te ontspannen. Neem de tijd om ook te (beeld)bellen met vrienden. Organiseer een videoborrel en ga even apart zitten van je partner en kinderen. Of ga tijdens een avondwandeling handsfree bellen met je beste vriend(in) of moeder. Zo ben je én in beweging. Én je houdt contact met mensen.

Houd een dagboek bij

Schrijf aan het einde van iedere dag in je dagboek wat goed ging die dag. En waar je blij van werd. Of waar je dankbaar voor was die dag. Dit helpt je om te focussen op het positieve en niet te blijven hangen in wat er allemaal mis ging die dag. 

Begin een creatieve hobby

Het is wetenschappelijk bewezen dat het maken van iets (schilderij, beeldje, handwerk) meer ontspant dan een andere hobby. Je hersenen vinden het fijn om aan iets te werken en uiteindelijk af te ronden. Dit geeft voldoening. En creatief zijn hoeft echt niet zo stoffig te zijn als je denkt. Begin met schilderen, of origami vouwen, of (perfect voor deze tijd) paaseitjes breien. 

Speel samen een spel

Spelletjes spelen helpt ook om te ontspannen (behalve als je Mens erger je niet speelt ?). En er zijn legio leuke spelletjes voor alle leeftijden.